FANDOM

AC/DC er et rockeband fra Australia, og regnes som et kult-band innenfor hardrocksjangeren. Bandet ble dannet i Sydney i Australia i desember 1973 og regnes som et australsk band selv om bare en av medlemmene er en født «Aussie». Bandet består i dag av Brian Johnson, Angus Young, Malcolm Young, Cliff Williams og Phil Rudd. Før 1980 var vokalisten i bandet Bon Scott.

Bon Scott døde 19. februar 1980 etter å ha sovnet i en bil etter en fest. Etter obduksjonen ble det klart at dødsårsaken var kvelning etter å ha ligget i en unormal stilling. Mytene er mange om dette dødsfallet, den mest kjente versjonen er at han druknet av sitt eget oppkast mens han sov.

Brian Johnson erstattet ham og ikke lenge etter fikk det «nye» AC/DC sitt gjennombrudd med albumet, Back in Black.

Phil Rudd forlot bandet i 1983 for å bli sauebonde på New Zealand, men han gjorde comeback i 1995 til gamle fans' glede.

AC/DC har solgt omkring 180 millioner album på verdensbasis og regnes for å være noe av det største som har hendt rockemusikken, med Bon Scott og Brian Johnsons særegne stemmer og Angus Youngs gitarstil, tett fulgt av Malcolm Youngs presise riff og en meget tettsittende musikalsk signatur satte de virkelig spor etter seg i rockeindustrien.

DiskografiRediger

Medlemmer Rediger

Komplett liste over alle personer som har vært medlemmer i AC/DC (årstall i parentes):

Tilfeldig wiki