FANDOM

Rock er en populær- og ungdomsorientert musikksjanger som har sitt utspring sent på 1940-tallet av undertrykte afroamerikanere i USA som skapte sjangeren R&B (rythm and blues). Sterkt inspirert av gospel, jazz og blues fra 1920-, 30- og 1940-tallet videreutviklet R&B seg til rock and roll50-tallet. Rock and roll fikk en stadig økende popularitet i USA og spredde seg til Storbritannia og resten av Europa. Instrumenter som piano og saksofon ble byttet ut med gitaren.

Sjangeren er en type popmusikk som ofte bruker sang, elektrisk gitar og slagverk. Andre instrumenter, som saksofon, kan være vanlig i noen typer rock. Rock som sjanger er veldig bred, og det kan vanskelig å definere grensene til andre sjangere.

De første rock and roll-sangeneRediger

Se også: rock and roll

Som de fleste musikksjangrer er det vanskelig å si hva som er den første sangen i en sjanger. I følge musikkhistorikeren Peter Guralnick var den første rock and roll-sangen "Rocket 88" (1951) av Jackie Brenston and his Delta Cats. Litt senere lagde Bill Haley & His Comets, bestående av kaukasiske amerikanere, en coverversjon av "Rocket 88" og i 1952 lagde de sangen "Rock Around the Clock". Sammen med Chuck Berrys "Maybelllne" (1955) bredte rocken seg over USA. En annen artist som ville bli stor i sjangeren var rock and roll-stjernen Elvis Presley. I 1954 lagde Elvis sangen "That's All Right (Mama)", som ifølge Rolling Stone Magazine var den første rock and roll sangen[1].

Rockens popularitetRediger

Etter at rock and roll slo gjennom for fullt på 1950-tallet, viste 1960-tallet seg for å gi rocken enda flere tilhengere og mange nye sjangere. Rocken har siden utviklet seg i mange ulike og høyst varierende retninger, og blitt populær på store deler av kloden. De mest betydningsfulle videreutviklingene av rocken er heavy metal, hard rock og punk rock som igjen har skapt nye sjangere. I dag er rock den bredeste musikksjangeren vi har (om vi ikke regner rock som en undersjanger av popmusikk) med flest utgivelser, artister, band og musikalske milepæler.

Referanser Rediger

  1. The Rolling Stone: «Elvis Presley at Sun Studio in 1954»

Se ogsåRediger

Tilfeldig wiki